Dragons’ Den is toch wel een van de mooiste programma’s op de Nederlandse TV. Vroeger keek ik online altijd al naar Shark Tank. Het is altijd mooi om pitches van ondernemers te horen. Hier de samenvatting van seizoen 1, aflevering 1.
Seizoen 1, aflevering 1
In de eerste aflevering vijf ondernemers; Lopifit, Campspace, Vegan Today, Bye Little Fly en Parfumado.
Lopifit
De allereerste ondernemers waren van Lopifit. Ze maken een elektrische loopbandfiets, en ja dat lees je goed. Het lijkt mij niet iets voor een hele grote groep mensen. Het is soort loopband op een e-bike. Ze hebben er toch al best wat verkocht en willen opschalen. De uitvinder zelf was er niet bij, wat wel een beetje vreemd was.
- Gevraagd: 250.000 euro voor 15%.
- Gekregen: 250.000 euro voor 25% van Michel Perridon. De deal lijkt later alsnog afgeketst te zijn.
- Mijn mening: ik zou het niet doen, iets te veel gimmick om echt groot te worden.
- Huidige status: Ze verkopen en verhuren nog steeds overal in Nederland fietsen.
Campspace
Als tweede was er Campspace. Een platform voor micro-kamperen. Zie het als Airbnb voor natuurhuisjes. Deze arme jongen werd vrij hard aangepakt. Hij deed ongeveer 10.000 euro omzet, maar waardeerde zichzelf vanwege de potentie op 2.5 miljoen. Dus dat was snel einde verhaal. Achteraf heeft hij wel gelijk gekregen.
- Gevraagd: 250.000 euro voor 10%.
- Gekregen: niets.
- Mijn mening: Het is een niche die op Booking en Airbnb lastig te vinden is. Het past goed in de trend van natuur, onthaasten en tiny houses. Met corona hebben ze natuurlijk achteraf de wind wel echt in de zeilen gekregen, denk ik. Ik zou het wel gedaan hebben.
- Huidige status: Ze hebben eerder dit jaar 3 miljoen opgehaald tegen een onbekend percentage.
Vegan Today
Als derde was er een ondernemen die vegan maaltijdboxen verkocht. Deze Spaanse vrouw was eigenlijk zangeres en verkocht nu vegan maaltijdboxen. Een mooie niche, maar erg klein. Toen ze begon over het feit dat haar doelgroep vanaf 12 jaar oud was ging het gesprek de verkeerde kant op. De Dragons zijn geen millennials en leken hier af te haken. Toen ze daarna begon te zingen leek het serieuze wel klaar te zijn. Het unieke is plantaardig en plasticvrij. Dit is eenvoudig te kopiëren door de andere partijen.
- Gevraagd: 200.000 voor 30%.
- Gekregen: niets.
- Mijn mening: HelloFresh, Uitgekookt, Albert Heijn, Marley Spoon, Ekomenu en ga zo maar door. Deze markt is hypercompetitief, grote jongens adverteren elke dag paginagroot in de landelijke dagbladen (Uitgekookt.nl) of stoppen overal waar het maar kan een flyer bij (Hellofresh) en hebben diepe zakken van investeerders. Ook daar kun je kiezen voor vegetarisch en soms vegan (Marley Spoon, Veganbox en Ekomenu.) Om het hier nu nog tegenop te nemen is gewaagd. Lokaal kan het misschien prima, maar uiteindelijk moet je kunnen schalen en daarmee ben je denk ik te laat. Ik zou het niet doen.
- Huidige status: Ze lijken nog te bestaan, maar worden op de websites die maaltijdboxen vergelijken nooit meegenomen.
Bye Little Fly
Als vierde een bedrijf dat vuile emballage snel schoonmaakt. De ondernemer heeft een foodtruck waarin hij ook kon slapen en liep tegen een probleem aan. Hij heeft last van fruitvliegjes of beestjes in zijn lege colaflessen en bierflessen. Won Yip als horeca-expert zag er niet heel veel in. Het is een soort krat die in de zakelijke vaatwasmachines past en de flesjes leeg maakt.
- Gevraagd: 35.000 voor 20%.
- Gekregen: niets.
- Mijn mening: ik heb nooit in de horeca gewerkt, dus herken het probleem niet echt. Daarnaast lijkt het me omslachtig. Niets voor mij.
- Huidige status: bij Dragon’s Den vertellen ze nooit de naam van het bedrijf. Ik moest even goed zoeken, maar heb de site nog kunnen vinden. De website van de Krat Omkeer Korf lijkt nog te bestaan, maar bestellen gaat niet. Het lijkt dus een stille dood gestorven te zijn.
Parfumado
De aflevering sloot af met twee jonge en vlotte ondernemers. Ze hebben een mooi concept. Voor een vast bedrag per maand (14,95) krijg je elke maand een nieuw parfum thuis op basis van jouw eigen geurprofiel. Je hebt dus elke maand een nieuw geurtje voor die maand en hoeft dus geen compleet flesje te gebruiken dat je misschien op de helft beu bent. Niet iedereen was overtuigd. Zo dacht Nikki Plessen dat mensen liever het echte flesje zouden hebben om te laten zien. Nou heb ik mijn parfums niet in de woonkamer om ze te showen als ware het single malt whiskey, dus daar geloof ik niet zo in.
- Gevraagd: 150.000 euro voor 5%.
- Gekregen: 300.000 euro voor 12% van Michel Perridon.
- Mijn mening: Recurring revenue, een bewezen business, gemak, grote doelgroep, mooi concept en klaar om te schalen. Ik zou zeker meegedaan hebben.
- Huidige status: Ze zijn live in meerdere landen, hebben zojuist 3,2 miljoen binnengehaald bij investeerders en stonden in de finale van EY Entrepreneur of the Year 2022 award. Die gaan lekker!